5 korzyści z członkostwa w BNI. W BNI rozwijasz firmę, siebie i swoich partnerów. Biznes w BNI jest bliżej, niż myślisz
|
Polska gospodarka staje się coraz bardziej konkurencyjna i dynamiczna. Z roku na rok powstaje coraz więcej firm – według raportu „Małe i Średnie firmy w Polsce – bariery i rozwój”[1] wydanym przez Polityka Insights, w Polsce działa 3 175 407 firm, z których zdecydowana większość to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa – 97%. [2]
Jednak bez względu na wielkość firmy i jej staż na rynku, przedsiębiorcy napotykają na swojej drodze wiele podobnych barier, które nie pozwalają na rozwój ich biznesów. Według badań przeprowadzonych przez Politykę Insights, przedsiębiorcy najczęściej borykają się z:
1. pozyskiwaniem nowych klientów,
2. walką z konkurencją o zlecenia,
3. zarządzaniem pracownikami,
4. dostępem do finansowania,
5. wpadnięciem w pułapkę małej skali.
W działalności wielu firm coraz mocnej zauważalna jest więc tendencja nie do konkurowania, a jednoczenia sił, współpracy i budowania relacji, które pozytywnie wpłyną na rozwój ich biznesów. Te trzy czynniki to jedne z wartości BNI, która została założona, by umożliwiać właścicielom firm na całym świecie współpracę z rzetelnymi przedsiębiorcami, generowanie rekomendacji w profesjonalnym środowisku biznesowym oraz rozwijanie długotrwałych relacji. Jakie korzyści niesie członkostwo w organizacji?
1. Ludzie → Większy zespół sprzedażowy
Obecnie duży odsetek przedsiębiorców ma trudności rekrutacyjne oraz cierpi na brak dobrego i efektywnego zespołu, który potrzebny jest nie tylko do pozyskiwania nowych zleceń i klientów, ale także prowadzenia innych działań w firmie. Nikt nie jest bowiem w stanie ciągle pracować sam. Przez brak rąk do pracy, wiele firm nie ma możliwości na rozwój.
Grupa BNI przypomina grupę handlowców pracujących dla siebie nawzajem. Każdy pomaga pozostałym członkom grupy w zdobywaniu wartościowych zleceń i wspiera się w prowadzeniu biznesu. Aby móc maksymalnie wykorzystać potencjał tego mechanizmu, przedsiębiorcy działający w organizacji uczestniczą w szkoleniach, warsztatach i konferencjach.
2. Relacje → Rozbudowana sieci kontaktów i dostęp do nowych rynków w Polsce i zagranicą
Coraz bardziej powszechnym zjawiskiem, dotykającym wielu przedsiębiorców, jest samotność w biznesie, która objawia się m.in.: brakiem kontaktów i wsparcia w rozwijaniu firmy. Dlatego tak istotne dla każdego przedsiębiorcy jest zbudowanie własnej sieci kontaktów, która nie tylko jest stabilnym źródłem nowych zleceń i klientów, ale daje także możliwość stworzenia własnego zespołu ekspertów i specjalistów, który może udzielać rad dotyczących rozwijania biznesu.
Każda z grup BNI w Polsce tworzona jest średnio przez 40 przedsiębiorców z różnych branż, którzy polecają się wzajemnie do swoich klientów czy partnerów biznesowych. BNI obecna jest w niemalże 80 krajach, umożliwia członkom wyjeżdżanie i uczestnictwo w spotkaniach grup na całym świecie, co daje szerokie możliwości nawiązania relacji z przedsiębiorcami. Członkowie BNI korzystają również z dostępu do systemów BNI Connect i BNI Mobile App, w których to mogą w wygodny sposób wyszukać przedsiębiorców z innych rynków i nawiązać z nimi kontakty biznesowe.
3. Wyłączność i brak konkurencji
Prowadzenie firmy to stałe zmagania z konkurencją i szukanie rynkowych nisz. Na każdym rynku jest konkurencja, nawet jeżeli firma dysponuje nowym i innowacyjnym rozwiązaniem, to prędzej czy później znajdzie się ktoś, kto zaproponuje podobny produkt. Przez to szanse na zaistnienie na rynku maleją.
W BNI przedsiębiorcy działają w stałych grupach i podczas cotygodniowych spotkań biznesowych wymieniają się doświadczeniem i wiedzą oraz przekazują sobie rekomendacje. Kluczowym elementem grup BNI jest zasada braku konkurencji – w grupie może działać tylko jeden reprezentant danej branży. Dlatego więc przedsiębiorcy działający w grupie współpracują ze sobą i uzupełniają się, nie zastanawiając się nad tym, w jaki sposób wygrać z konkurentami walcząc o zlecenie i co będzie źródłem ich rynkowej przewagi.
4. Nowi klienci i zlecenia
Stałe źródła wartościowych klientów są niezbędne w każdym biznesie. To proste stwierdzenie, które jest bardzo trudne w realizacji. Dlatego nikogo nie dziwią pytania: gdzie szukać nowych klientów i jakie są najlepsze sposoby na ich pozyskiwanie? Wbrew pozorom wcale nie trzeba szukać daleko.
Dzięki członkostwu w grupie BNI, przedsiębiorcy nawiązują relacje z innymi właścicielami firm, dzięki czemu mogą przekazywać sobie wzajemnie kontakty do swoich najlepszych klientów czy partnerów biznesowych i nawiązywać trwałe relacje. Grupa BNI to kanał pozyskiwania lepszych klientów co tydzień i przez cały okres członkostwa w organizacji. Jak mówi Założyciel BNI Ivan Misner “Wszyscy chcemy robić interesy z ludźmi, których znamy i którym ufamy”.
5. Rozwój firmy → business development
Jak radzić sobie z zarządzaniem pracownikami? Jak efektywniej zarządzać czasem? Jak wyznaczyć cele i przygotować dobry biznesplan? Przedsiębiorcy działający w BNI nie tylko wspierają się w pozyskiwaniu nowych zleceń – cotygodniowe spotkania grup to dla nich okazja do wspierania się wzajemnie w rozwijaniu swoich firm, a także dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, które zdobywali na przestrzeni lat.
Działalność w BNI to szansa na pogłębianie wiedzy biznesowej, czerpanie ze sprawdzonego know how i gotowe rozwiązania, które można od razu wdrożyć w swoich firmach. Właściciele firm wzajemnie inspirują się i motywują do pracy, pomagając sobie w rozwiązywaniu codziennych problemów i udzielając porad. Zaufanie, mocne i długotrwałe relacje owocują dynamicznym rozwojem firm, wspólnymi inicjatywami, tworzeniem nowych produktów czy usług.
Błędem jest przekonanie, że niektórzy ludzie mają szczęście w biznesie, ponieważ znaleźli się w odpowiednim miejscu i czasie oraz otrzymują kontakty do osób, które wpływają na rozwój ich firm, dostarczają grono zaufanych klientów lub partnerów biznesowych. Wpływ na ten sukces ma zdobywana systematycznie wiedza na temat rozwoju biznesu, rekomendacji i sprzedaży, czerpanie z doświadczenia innych i dobrze przygotowana strategia biznesowa uwzględniająca marketing rekomendacji. To wszystko można osiągnąć w BNI – nie da się być bliżej biznesu, niż w BNI.
[1] Małe i Średnie firmy w Polsce – bariery i rozwój, Polityka Insights 2014.
[2] Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Raport Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2017.