5 sposobów na efektywniejszą pracę
|
Współczesny świat wymaga od nas brania na swoje barki coraz większej ilości zadań, podejmowania się wielu nowych wyzwań i wyznaczania sobie celów, którym często nie jesteśmy w stanie sprostać. Dlatego każdy z nas chciałby nauczyć się pracować efektywniej i szybciej, tak by móc zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Jeśli zastanawiasz się, co robić, by pracować mądrzej, a nie więcej i ciężej, skoncentrować się na pracy i być do niej zmotywowanym, wypróbuj 5 naszych sposobów na odzyskanie zaangażowania potrzebnego do realizowania wszystkich biznesowych planów i celów.
Nadawaj priorytet sprawom, które chcesz zrobić i które musisz zrobić
Upewnij się, które zadania wymagają natychmiastowego wykonania, a które możesz przełożyć na inny termin. Dobrym sposobem jest planowanie w przeddzień pracy, co pozwoli Ci uniknąć przesunięć w kalendarzu, które mogą wyniknąć z nieprzewidzianych wydarzeń. Planuj maksymalnie 60% dostępnego czasu – dzięki temu zyskasz 20% czasu na tzw. nieprzewidziane czynności i 20% zapasu, który możesz wykorzystać na odpoczynek.
Nie odkładaj zadań w czasie
W myśl zasady „zjedz tę żabę” zawsze zaczynaj dzień od zrealizowania najmniej przyjemnych zadań. Znając swoje możliwości oraz stopień skomplikowania zadania, wyznaczaj sobie realny deadline na jego wykonanie, a jeśli wiesz, że nie jesteś w stanie dotrzymać terminu, nie podejmuj się go. Zanim skończysz pracę, przygotuj się do następnego dnia. Dzięki temu nie zmarnujesz czasu na porządkowanie rzeczy z wczoraj.
Inspiruj się
Jeśli czujesz nagły spadek motywacji, zajmij umysł czymś innym – czytaj, słuchaj, oglądaj, otaczaj się pozytywnymi rzeczami, które zainspirują Cię i dostarczą nowych informacji, które będziesz chciał wdrożyć w firmie. W BNI dysponujemy szeregiem podcastów, filmów, webinarów, które zawsze zaskoczą pozytywnym komunikatem i przypomną, jakimi wartościami powinni kierować się przedsiębiorcy zrzeszeni w BNI.
Deleguj zadania
Często ulegamy błędnemu przekonaniu, że ze wszystkim musimy radzić sobie sami. Tymczasem, jeśli pracujesz z zespołem, powinieneś nauczyć się delegować zadania. Zaufaj innym i nie bój się powierzać odpowiedzialności. Oceń, które zadania musisz wykonać samodzielnie, a które możesz przekazać swojemu zespołowi. Poświęć kilka chwil na przeszkolenie osób, z którymi pracujesz. To inwestycja, która szybko zaprocentuje: zyskasz luźniejszy harmonogram i dodatkowy czas, który będziesz mógł poświecić na dokładną i efektywną pracę. Dokładnie określ kryteria wykonania zadnia. Dzięki temu Ty i osoba odpowiedzialna za realizację będziecie mieć jasność co do zakresu Waszej pracy.
Bądź skoncentrowany
Poranek to najlepsza pora na skupienie się, dlatego najtrudniejsze zadania planuj na pierwszą połowę dnia, ponieważ wtedy pracujemy najefektywniej.
Postaraj się też na czas pracy wylogować ze wszystkich portali społecznościowych, a maile sprawdzać tylko w określonych godzinach. W ten sposób nie będą rozpraszać Cię nowe powiadomienia i nie będziesz odrywał się od rozpoczętych zadań i podejmował się kolejnych. Zadbaj też o to, by Twoje miejsce pracy było uporządkowane. Dzięki temu, że zminimalizujesz liczbę przedmiotów w swoim otoczeniu, zyskasz miejsce na swoje notatki, komputer i kubek kawy oraz pozbędziesz się przedmiotów, które mogą rozpraszać Twoją uwagę. Ważne są też przerwy, postaraj się raz na godzinę robić sobie krótką 5-minutową przerwę od pracy. Chwilowe oderwanie się od zadań nie zdezorganizuje Twojego planu dnia, a pozwoli odświeżyć umysł i nieco się zregenerować.