Czy jesteś dobrym partnerem biznesowym?
|
Jako przedsiębiorca działający w BNI i regularnie uczestniczący w porannych spotkaniach grup, na pewno spotkałeś na swojej drodze osoby otwarte, których pozytywne usposobienie napędza cię do działania, a zaangażowanie i chęć pomocy innym są szczere. Niestety często mamy do czynienia z ludźmi nieodpowiedzialnymi, skupionymi wyłącznie na swoich potrzebach i wygodach. Pragną jedynie pozyskiwać kontakty biznesowe, nie działając zgodnie z ideą „Givers Gain – Dający Dostaje”. Jak zapobiec nawiązywaniu współpracy z ludźmi, których postawa biznesowa pozostawia wiele do życzenia i nie przynosi korzyści żadnej ze stron? Zapoznaj się z poniższą listą, w której zawarliśmy szereg cech charakteryzujących złego partnera biznesowego.
1. Zawsze prosi o rekomendacje, o przedstawienie siebie twoim znajomym i o przysługi, natomiast rzadko odwzajemnia twój gest.
2. Nie jest przedsiębiorcą, który ma czas, by dowiedzieć się czegoś więcej zarówno o tobie jak i biznesie, który prowadzisz. Nie wie też, jakie są twoje cele na najbliższy czas i jaki jest aktualnie pożądany przez ciebie profil klienta.
3. Często zmienia termin spotkania 1 na 1, informując cię o tym nocą lub bezpośrednio kilka godzin przed spotkaniem.
4. Nigdy nie oddzwania i nie odpisuje na twoje wiadomości.
5. Rzadko zmienia swoje plany, by udzielić ci wsparcia. Ponadto czuje się niekomfortowo, kiedy prosisz go o pomoc.
6. Daje ci odczuć, że nie jesteś dla niego wystarczająco dobrym partnerem, i nie chce wejść z tobą w głębszą relację biznesową.
7. Zbyt dużo mówi na temat siebie i swojego biznesu. Rzadko zadaje ci pytania i nie dąży do tego, by cię lepiej poznać. Jeśli pyta, nie słucha twoich odpowiedzi i zachowuje się lekceważąco.
8. Kiedy dzielisz się informacjami na temat swojego biznesu, szybko zmienia temat i szuka okazji do zwrócenia uwagi na siebie i swoje problemy. To osoba pragnąca być zawsze w centrum zainteresowania.
9. Podczas sesji networkingowych jej zachowanie przypomina polowanie: szuka dla siebie nowych perspektyw, rozdaje jak najwięcej wizytówek. Jej celem jest poznanie jak najwięcej nowych osób w jak najszybszym czasie.
10. W momencie wymiany wizytówek, nawet nie zerka na Twoją, nigdy nie robi notatek na jej tylnej stronie i lekceważąco wkłada ją do kieszeni.
11. Kiedy podejmujesz z nim rozmowę, zawsze rozgląda się dookoła, by sprawdzić, czy na horyzoncie nie pojawia się ktoś, z kim jeszcze mógłby porozmawiać. Ma rozbiegany wzrok i nie może skupić uwagi na tobie.
Wzorem do naśladowania jest znajomy Ivana Misnera, Jerry, z którego każdy powinien brać przykład. Jerry zawsze w pierwszej kolejności przekazuje rekomendacje, wychodzi z inicjatywą i przedstawia swoich partnerów – nawet jeśli o to nie proszą! Zawsze interesuje się biznesami innych przedsiębiorców i wyciąga do nich rękę, ponieważ zainwestował dużo czasu i energii w zdobywanie wiedzy na temat potrzeb swoich partnerów oraz profili szukanych klientów. Kiedy rozmawiasz z Jerrym, czujesz się słuchany: utrzymuje z tobą kontakt wzrokowy i skupia się wyłącznie na tobie. W rzeczywistości to ty musisz skłonić go do zaprezentowania swojego biznesu i podzielenia się z tobą swoimi przemyśleniami, byś wiedział, jak możesz mu pomóc. Jeśli podchodzisz do niego podczas sesji networkingowej, zawsze miło cię wita i przedstawia cię swoim znajomym, jest pomocny.
Każdy z nas może wypracować w sobie cechy charakteryzujące Jerrego. W taki sposób bowiem powinien zachować się idealny partner rekomendacyjny i profesjonalny uczestnik sesji networkingowej. Prawdopodobnie po pierwszym spotkaniu nie będziesz w stanie rozpoznać, czy osoba, z którą nawiązałeś kontakt, jest rzetelnym przedsiębiorcą. Być może okaże się, że popełnia wszystkie powyżej opisane błędy. Upłynie trochę czasu, zanim odkryjesz jego prawdziwą naturę i zamiary. Radzimy więc, byś był uważny i reagował na każdy niepokojący ruch z jego strony, który zasygnalizuje ci, byś nie rozpoczynał z nim współpracy. Czasami bowiem osoby tego pokroju na pierwszych spotkaniach zachowują się wzorcowo, dopiero potem ujawniając swoją prawdziwą naturę. Nie zniechęcaj się jednak – z doświadczenia wiemy, że szukanie dobrego i rzetelnego partnera biznesowego może zająć dużo czasu. Jesteśmy pewni, że nasze wskazówki przyczynią się do poniesienia jakości twoich sesji networkingowych. Powodzenia!