Jak zdobywać zaufanych klientów dzięki rekomendacjom?
|
Klient, który trafił do Ciebie z rekomendacji i jest zadowolony z Twojej usługi lub produktu, a przez to w naturalny sposób chce dzielić się tym doświadczeniem, to najlepsza reklama. Jak pielęgnować zaufanie klientów, by chcieli polecać Cię dalej? Jak częściej pozyskiwać klientów z rekomendacji? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest WOMM?
- Co sprawia, że klient chce polecać markę oraz korzystać z rekomendacji?
- Co zrobić, by klienci chętniej polecali Twoją firmę?
Rekomendacje: potężna siła napędzająca biznes
Nawet 92% konsumentów korzysta z porad i rekomendacji znajomych i rodziny, dokonując wyborów zakupowych w sieci – wynika z danych zebranych przez agencję badawczą Nielsen. Z kolei wg badań przytaczanych przez Wharton University of Pennsylvania, klienci trafiający do danej firmy z polecenia są nawet 18% bardziej lojalni od jej pozostałych klientów. Co ciekawe, są też bardziej skłonni do polecania marki kolejnym kupującym.
Ten konsumencki mechanizm rekomendacji jest podstawą funkcjonowania marketingu referencyjnego oraz szeptanego, znanego także jako word-of-mouth marketing (WOMM). Według badań McKinsey & Company, WOMM jest głównym czynnikiem decydującym nawet o 20-50% wszystkich decyzji zakupowych!
Przyjrzyjmy się bliżej temu zjawisku. Co tak naprawdę sprawia, że klienci nie tylko są skłonni polecać wybrane marki, ale również znacznie chętniej korzystać z rekomendacji znajomych, niż wierzyć przekazom marketingowym?
Dlaczego ludzie lubią polecać i korzystać z rekomendacji?
Odpowiedź jest prosta: ludzie ufają innym ludziom znacznie bardziej niż nawet najbardziej wyszukanym komunikatom marketingowym. Osobiste rekomendacje opierają się na zaufaniu, bezpośredniej i naturalnej komunikacji oraz wzajemności. I właśnie bezpośredniość oraz ludzki charakter tego procesu sprawiają, że rekomendacje stają się tak skutecznym motorem sprzedaży.
Jak wszyscy wiemy, utrzymanie zadowolonego klienta jest tańsze niż pozyskanie nowego klienta. A zachęcanie zadowolonego klienta do polecania naszych usług czy produktów kolejnym osobom jest znacznie bardziej opłacalne niż przepalanie budżetu na generyczne działania marketingowe. Jak sprawić, by klient stał się ambasadorem Twojej marki i budował ją razem z Tobą – przez rekomendacje?
4 wskazówki, jak zdobywać zaufanie kolejnych klientów, wykorzystując mechanizmy rekomendacji
Oto kilka porad, dzięki którym zwiększysz lojalność klientów i sprawisz, że będą Cię częściej polecać:
- Dbaj o jakość Twoich usług lub produktów – mimo że ta rada może wydawać się banalna, to właśnie profesjonalna obsługa sprzedażowa i posprzedażowa oraz wysoka jakość produktów są czynnikami, które najmocniej wpływają na chęć zarekomendowania marki dalej.
- Wymieniaj informacje – networking to fundament dobrego systemu rekomendacji. Buduj sieć kontaktów, dziel się wiedzą, proponuj pomoc, rekomenduj klientów innym partnerom biznesowym. Tak, by oni rekomendowali Ciebie swoim klientom. Wykorzystaj zasadę wzajemności: ludzie uwielbiają odwzajemniać przysługi.
- Doceniaj tych klientów, którzy polecają Ciebie oraz tych, którzy trafiają do Ciebie z polecenia – zadbaj o to, by te grupy klientów zawsze czuły się wyjątkowo, podczas korzystania z Twoich usług lub produktów. Podkręć elitarność tego grona, stosując m.in. drobne upominki, rabaty lub po prostu dziękując za tę postawę. Pamiętaj, że to właśnie lojalni i rekomendujący biznes klienci są najcenniejsi. Dbaj o nich.
- Poproś o rekomendacje – informuj swoich klientów, że jesteś otwarty na rekomendowanie Twoich usług. Mogą tego nie wiedzieć. Jeśli są zadowoleni z obsługi, bezpośrednia prośba na pewno zachęci ich do dzielenia się informacjami z rodziną czy znajomymi.
Podsumowanie
Ludzie bardzo wysoko cenią osobiste relacje z marką. Potrafią też docenić znakomitą obsługę czy dobrze wykonaną usługę. Właśnie dlatego zaufanie oraz dbałość o wysoki poziom oferty stanowią podstawę dobrze funkcjonującego mechanizmu rekomendacji. To właśnie dzięki niemu skuteczniej zdobędziesz i utrzymasz lojalnych klientów – zwłaszcza na konkurencyjnych rynkach.