Jak zwiększyć retencję pracowników w firmie?

 | 

BNI Polska

 

Niezależnie od tego, jaka tendencja panuje na rynku pracy, rekruterzy stoją przed trudnym wyzwaniem polegającym na pozyskaniu odpowiedniej osoby na dane stanowisko, przy jednoczesnym zadbaniu o jej komfort, który przełoży się na związanie z firmą na długie lata. Rotacja pracowników jest droga i nieefektywna. Jak zatem uniknąć niepowodzeń podczas rekrutacji? W jaki sposób pozyskiwać nowych pracowników dzięki strategii rekomendacji? Odpowiedzi znajdują się w artykule.

 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  1. Jak ważne jest wprowadzenie strategii rekomendacji w swojej firmie?
  2. Jaki jest koszt pozyskania nowego pracownika?
  3. Dlaczego warto posiadać ambasadorów marki w postaci własnych pracowników?

 

Rekomendacje zwiększają lojalność pracowników

Obszar poszukiwania pracy ulega zmianom. Rynek częściej sprzyja pracodawcom, jednak zdarzają się sytuacje odwrotne. Wówczas znalezienie odpowiedniej osoby na specjalistyczne stanowisko staje się trudniejsze i bardziej czasochłonne. Częściej też dochodzi do zmiany miejsca zatrudnienia.

Według Employee Referral Invitation Network, 45% pracowników pochodzących z rekomendacji wiąże się z firmą na ponad 4 lata. Osoby trafiające do organizacji z polecenia są bardziej lojalne i pozytywnie wypowiadają się o swoim pracodawcy. Dodatkowo aż 82% przedsiębiorców ocenia rekomendacje, jako najskuteczniejszą metodę pozyskiwania pracowników. Sam proces rekrutacji jest tańszy i krótszy – pozyskanie pracownika poprzez rekomendacje jest niemal dwukrotnie szybsze, niż w przypadku osób, które wysłały swoją aplikację z ogłoszenia zamieszczonego na witrynie internetowej organizacji.

Lojalność pracowników, wygoda i skrócony czas rekrutacji, to ważne czynniki, jednak istotnym elementem są również koszty. I chodzi tu o cenę związaną z rotacją pracowników w firmie?

 

Ile kosztuje rotacja pracowników w firmie?

 

Pracownicy rozstają się z danym pracodawcą z różnych powodów. Do dwóch najbardziej popularnych należą brak możliwości rozwoju oraz niesatysfakcjonujące zarobki. Opisując koszty związane z odejściem pojedynczego pracownika, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów.

Pracownik, który podjął decyzję o odejściu z firmy i jest na okresie wypowiedzenia, myślami jest w nowym miejscu pracy, przez co spada jego efektywność i zaangażowanie u obecnego pracodawcy. Dodatkowo, do kosztów zaliczyć należy czas, jaki poświęcony zostanie na przekazanie obowiązków.

Zanim nowy pracownik zasili szeregi firmy, pracodawca ponosi koszty zamieszczenia ogłoszenia oraz czasu poświęconego na przeprowadzenie procesu rekrutacji. Nie zawsze też udaje się zatrudnić nową osobę, zanim obecny pracownik opuści firmę, co powoduje przestoje w procesach i opóźnienia w projektach. Duży jest także koszt przeszkolenia nowej osoby i wprowadzenia jej do organizacji. Podkreślić należy, że odchodzący pracownik zabiera unikatową wiedzę i negatywnie wpływa na atmosferę w zespole.

Szacuje się, że finansowy koszt odejścia pracownika to poziom 30 – 200% jego rocznego wynagrodzenia. Oznacza, to, że rotacja osoby zarabiającej 100 tys. złotych kosztuje firmę od 30 do 200 tys. złotych. Warto zatem zadbać o strategię kadrową, która ograniczy nadmiarowe odejścia pracowników i nie narazi przedsiębiorstwa na duże koszty

 

Strategia rekomendacji: Twój pracownik ambasadorem marki

Posiadanie przemyślanej strategii na rekomendacje w firmie przynosi wiele korzyści biznesowych. 86% przedsiębiorców, którzy wprowadzili do swojej firmy strategię rekomendacji, odnotowało wzrost, a średnio 16% ich zysku pochodzi od klientów, którzy zostali poleceni. Strategia na pozyskiwanie pracowników przez rekomendacje to także szereg pozytywów. Odpowiednie przygotowanie tego procesu w Twojej firmie spowoduje, że pracownicy staną się ambasadorami marki, polecającymi swojego pracodawcę przyjaciołom i znajomym. Coraz więcej firm decyduje się na nagradzanie swoich pracowników za przyprowadzanie znajomych do firmy. Jakie dodatkowe korzyści dla przedsiębiorstwa przynosi posiadanie ambasadorów marki w postaci własnych pracowników?

  1. Jakość – Twoi pracownicy wiedzą o Twojej firmie wszystko. Znają wartości, identyfikują się z misją i kulturą organizacyjną. Podczas codziennych obowiązków wypracowują unikatowe know-how oraz ulepszają procesy. Twoi pracownicy mają zatem najlepsze rozeznanie, kto powinien zasilić szeregi firmy. Mogą polecić pracę na konkretnym stanowisku odpowiedniej osobie, zwiększając jakość zatrudnionej kadry pracowniczej.
  2. Wizerunek firmy – każdy z Twoich pracowników, w wolnym czasie opowiada znajomym o swoim miejscu pracy. Osoby, które są zmotywowane, wyrażają się o swoim pracodawcy w sposób pozytywny, budując tym samym wizerunek firmy. Ma to również wpływ procesy rekrutacyjne. Kandydaci bardziej ufają szeregowym pracownikom niż osobom na stanowiskach zarządczych lub językowi korporacyjnemu, z którym mają styczność np. w social media.
  3. Duch zespołu – nic tak nie wpływa na poprawę efektywności pracy, jak pozytywna atmosfera w firmie. Dzięki prowadzeniu rekrutacji przez rekomendacje pozyskujesz pracowników, którzy pod kątem charakterologicznym pasują do reszty zespołu. Atmosfera ma również pozytywny wpływ na retencje pracowników. Jeśli ludzie czują się dobrze w Twojej firmie, nie będą rozważać zmiany miejsca pracy.

 

Podsumowanie

 

Pracownicy pochodzący z rekomendacji są bardziej lojalni i zostają w firmie dłużej, niż osoby pozyskane za pomocą ogłoszenia. Dodatkowo bardziej identyfikują się z wartościami organizacji i wpływają na dobrą atmosferę w pracy. Dlatego też warto zadbać o przemyślaną strategię rekomendacji w firmie, również w kontekście rekrutacji. Dzięki temu szybciej i łatwiej pozyskasz rzetelnych pracowników, co w przyszłości będzie owocowało zwiększeniem efektywności w pracy.

 


Przeczytaj więcej o BNI Polska: www.biznesprzezrekomendacje.pl