Kogo włączyć do sieci kontaktów? 4 typy przedsiębiorców
|
Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się wejść do sali wypełnionej po brzegi ludźmi i pomyśleć: “Jak uzyskać rekomendacje od tych osób?” Jestem przekonany, że taka sytuacja przytrafiła ci się nie jeden raz. Jeśli nie wiesz, jak efektywnie generować rekomendacje w takiej sytuacji, stracisz wspaniałą okazję do rozwoju swojego biznesu. Kiedy uczestniczysz w spotkaniach networkingowych, znajdujesz się w środowisku nasyconym biznesem. Jednakże wiele osób zapomina, że nie jest to okazja do polowania na klientów, a szansa na budowanie trwałych relacji z innymi przedsiębiorcami. Mając tego świadomość, powinieneś skupić się na bliższym poznawaniu ludzi, którzy mają taki sam cel, jak ty: chcą profesjonalnie budować i pielęgnować relacje, a także rozwinąć własny biznes. Jeśli poznasz bliżej członków swojej grupy i osoby, z którymi chcesz wymieniać kontakty, łatwiej będzie ci z nimi pracować.
Praktyka i doświadczenie pozwoliły wyodrębnić nam 4 główne typy osobowości, z którymi możesz spotkać się podczas wymiany kontaktów. Dzięki poznaniu ich cech i znaków szczególnych, możesz odpowiednio zareagować i zainteresować nie tylko swoim biznesem ale i osobą.
I Człowiek przedsiębiorczy
Ludzie przedsiębiorczy zazwyczaj zorientowani są na wyniki, działają szybko i są niecierpliwi. Przyjmują postawę “zrobię to natychmiast”. Spotkania biznesowe są dla nich okazją do pozyskiwania zleceń i rekomendacji. Ich celem jest poznanie ludzi, którzy osiągają największe sukcesy w biznesie. Ludzie przedsiębiorczy wierzą w celowość swoich działań i nie mają obaw przed naginaniem zasad. Są bardziej skłonni do proszenia o przebaczenie niż do proszenia o pozwolenie. Są tak skupieni na swoich celach, że czasem można odnieść wrażenie, że stoją na uboczu grupy i mają problem z integrowaniem się.
II Promotorzy
Promotorzy to osoby aktywne, bardzo pozytywnie nastawione do świata i przyjazne. Lubią zajmować się wieloma sprawami w jednym czasie i prowadzą sporo projektów. Radość sprawia im każda rzecz, jaką się zajmują. Uczestniczą w spotkaniach grupy, by poznać nowe osoby i móc z nimi miło spędzać czas. Promotorzy częściej zagadują do swoich potencjalnych klientów podczas obiadu, niż pracują nad ofertą w swoim biurze. To marzyciele i ryzykanci, którzy osiągają sukcesy bez potrzeby bazowania na dokładnych informacjach, ufają swojej intuicji.
III Wychowawcy
Wychowawcy opiekują się ludźmi, by pomóc im rozwijać biznes. Wydają się być bardzo cierpliwi, mili i opiekuńczy. Są świetnymi słuchaczami i mają tendencję do doceniania każdej rzeczy. Nie lubią być pośpieszani, doceniają jakość i wartość czasu spędzanego z innymi ludźmi – są nastawieni na kultywowanie i pogłębianie relacji. Spotkania grup BNI stanowią dla nich okazję do budowania trwałych sieci kontaktów z osobami, które już znają. Ich celem jest poznanie kilku osób w sposób rzeczowy i dokładny, a potem pogłębianie tych relacji. Rozwijają silne sieci kontaktów, które chcą się wzajemnie wspierać. Jednocześnie boją się ryzyka i bardziej prawdopodobne jest, że będą tolerować nieprzyjemne i nieprzyjazne środowisko niż zaryzykować.
IV Egzaminatorzy
Egzaminatorzy to osoby, które kontrolują i szczegółowo analizują ludzi, miejsca a nawet rzeczy. Sprawdzają ich wiedzę i umiejętności poprzez zadawanie pytań. To osoby bardzo dokładne, dążące do ciągłego zdobywania informacji i pogłębiania swojej wiedzy na różne tematy. Mają tendencję do zwracania uwagi na wiele aspektów każdej sytuacji, z którą przychodzi im się zmierzyć. Z uwagi na to, że potrzebują dużo informacji, mają tendencję do podejmowania decyzji dużo wolniej niż ludzie przedsiębiorczy i promotorzy. Spotkania grup BNI pełnią dla nich jedną funkcję – zdobywanie rekomendacji i promowanie swojego biznesu wśród innych. Jeśli osiągną swój sukces, opuszczają spotkanie najszybciej jak to możliwe. Egzaminatorzy trzymają swoje emocje na wodzy, tym samym ich powściągliwe zachowanie może powodować, że inni ludzie nie czują się w ich towarzystwie komfortowo.
Kiedy zrozumiesz te cztery różne style zachowania, z łatwością zidentyfikujesz wszystkich członków swojej grupy. Dzięki temu będziesz mógł dostosować się do ich stylu i sprawić, że poczują się dobrze w twoim towarzystwie. Zrozumienie tego pozwoli ci zacząć rozwijać silniejsze relacje z innymi i wzmacniać swoje sieci kontaktów biznesowych.