Strategie i podstawowe techniki sprzedaży z rekomendacji

 | 

O wartości rekomendacji biznesowych nie trzeba wspominać. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą, czym rekomendacje są. Wbrew pozorom nie myślimy tutaj o przekazywaniu kontaktu, czy wręczaniu wizytówki. To coś więcej.

Rekomendację buduje się na trzech filarach. Pierwszym z nich jest pozytywna opinia o Twojej usłudze lub produkcie, drugim wyczucie odpowiedniego momentu, w którym dany klient będzie gotowy na potwierdzenie, wygłoszenie tej pozytywnej opinii. Trzecim jest umiejętność nabycia kontaktu do nowego klienta. Te filary wpływają bezpośrednio na techniki i strategie sprzedaży, które zaraz omówię.

Strategie sprzedaży z rekomendacji

Najważniejszą strategią jest wyczucie odpowiedniego momentu, czyli tej wspomnianej gotowości do potwierdzenia dobrej opinii. Zastanów się, kiedy Twój nowy klient będzie gotowy polecić Cię swoim znajomym? Na pewno nie przy pierwszym kontakcie z Tobą, raczej dopiero wtedy, gdy przetestuje Twój produkt czy usługę. To nie oznacza tego, że poprosimy go o kontakt do znajomego dopiero po kilku tygodniach od nawiązania współpracy. Możesz to zrobić już na pierwszym spotkaniu, ale otrzymane dane zachowaj na później.

Po pewnym czasie należy skontaktować się z klientem i zapytać o opinię na temat naszej firmy, usługi czy produktu. Jeżeli będzie pozytywna, to oznacza, że właśnie teraz jest ten moment, kiedy klient jest gotowy do wygłoszenia rekomendacji. Teraz należy zadzwonić do jego znajomego z naszą ofertą. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że ów znajomy skontaktuje się z klientem, by potwierdzić, czy rzeczywiście nasza oferta jest taka wspaniała, jak mówimy.

Są to podstawowe techniki sprzedaży, gdy walczymy o rekomendację. W zasadzie jest to jedna sprawdzona i skuteczna strategia, którą trzeba podążać. Do tego można dołączyć inne techniki aktywnej sprzedaży, które zdążyłeś już wyćwiczyć na przestrzeni wielu lat prowadzenia działalności. Nie wiesz, jakie są techniki sprzedaży? Mam na myśli przede wszystkim, parafrazowanie wypowiedzi klienta, system AIDA i inne dobre, stare metody marketingu.