Top 9 cech dobrego networkera

 | 

Mateusz Bacański, Wiceprezes Zarządu BNI Polska
Ivan Misner, Założyciel BNI

Jeśli networking kojarzy ci się wyłącznie z uściskami dłoni i wymienianiem wizytówek podczas biznesowych spotkań czy wydarzeń, jesteś w błędzie. W BNI koncentrujemy się na budowaniu trwałych relacji i utrzymywaniu ich, udzielaniu sobie wzajemnego wsparcia, a także dzieleniu się sprawdzonymi rozwiązaniami i wiedzą. Aby nawiązywać i pielęgnować wartościowe relacje z innymi przedsiębiorcami, każdy dobry networker powinien wykształcić w sobie kilka cech, o których piszemy w tym artykule.

 

1. Komunikatywność 
Powinieneś posiadać zdolność do szybkiego wyrażania i opisywania swoich myśli. Używanie prostych sformułowań oraz krótkich, zwięzłych i konkretnych zdań pozwoli ci na efektywną komunikację z członkami grupy i innymi przedsiębiorcami. Dzięki temu będziesz nie tylko lepiej zrozumiały – jeśli w swoich wypowiedziach zaczniesz dążyć do sedna, twoje szanse na pozyskanie upragnionych rekomendacji szybko wzrosną.

 

2. Umiejętność słuchania

Networking to nic innego jak budowanie sieci zaufanych kontaktów poprzez bezstronną i dwukierunkową komunikację. Choć może czujesz potrzebę dominowania w rozmowie, jesteś duszą towarzystwa i lubisz dużo mówić, to raz na jakiś czas powinieneś zrobić krok w tył, wycofać się i pokazać rozmówcom, że cenisz także ich zdanie.

 

3. Szczerość, uczciwość, rzetelność
Szczerość jest ważną cechą, która pomaga udowodnić twoją wiarygodność nie tylko jako dobrego networkera ale przede wszystkim rzetelnego przedsiębiorcy. Aby pokazać, że jesteś człowiekiem uczciwym i godnym zaufania, nigdy nie koloryzuj i nie wyolbrzymiaj informacji, które przekazujesz członkom grupy. Pamiętaj też, by zawsze dotrzymywać słowa i świadczyć rzetelne usługi.

 

4. Dociekliwość

Co? Kto? Kiedy? Gdzie? Dlaczego? To zestaw pięciu podstawowych i niezbędnych pytań każdego dobrego networkera. Proponujemy jednak, byś poszedł o krok dalej i pokazał jeszcze większe zainteresowanie innymi ludźmi. Pamiętaj, że oni odwdzięczą ci się tym samym. Takie drobne rzeczy, jak: rozmowa o ciekawym artykule, jaki ostatnio przeczytałeś, firmie która zwróciła twoją uwagę lub wydarzeniu biznesowym, w którym brałeś udział, mogą być źródłem pozyskania ciekawego kontaktu i nawiązania trwałej relacji.

 

fot. www.piotrszalanski.pl

 

5. Kreatywność

Idź z duchem czasu – szukaj nowych kontaktów,  rozwiązań i metod, które w networkingu mogą grać na twoją korzyść. Niestandardowe i nieznane dotąd narzędzia wspomagające networking mogą okazać się dla ciebie bardziej efektywne niż wypróbowane i sprawdzone przez kogoś innego metody.

 

6. Stanowczość i asertywność 

Dobrzy networkerzy ciągle poszukują nowych kontaktów i zawsze są zorientowani na poznawanie nowych osób. Nie krępuj się, by zainicjować kontakt z ludźmi, których nie znasz. Zasada jest prosta – im więcej nawiążesz wartościowych relacji z nowo poznanymi osobami, tym większe prawdopodobieństwo, że przełożą się one na realizację ciekawych biznesów.

 

7. Hojność 

Networking jest procesem nieustannego dawania i otrzymywania. Jedną z siedmiu kluczowych wartości, na której opiera się BNI jest filozofia Givers Gain – Dający Dostaje.  Zgodnie z nią przedsiębiorcy, którzy w pierwszej kolejności myślą o udzieleniu pomocy biznesowej innym, w zamian otrzymują podobne wsparcie. Możesz nie tylko dzielić się rekomendacjami, ale także radami, wiedzą i doświadczeniem bez oczekiwania czegokolwiek w zamian. Będziesz zaskoczony, jak szybko wróci to do ciebie ze zdwojoną siłą.

 

fot. www.piotrszalanski.pl

 

8. Zorganizowanie

Dobrego networkera poznasz po tym, jak przygotowany jest na spotkanie. Upewnij się, że wiesz,  kto będzie uczestniczył w spotkaniu, zaplanuj wcześniej, o której na nie przybędziesz, ile poświęcisz czasu na poznawanie nowych osób oraz zastanów się, jakie kontakty chcesz nawiązać. Bycie zorganizowanym to połowa sukcesu. 

 

9. Entuzjazm 

Z jakim nastawieniem przychodzisz na spotkania swojej grupy? Entuzjazm świadczy o pozytywnym podejściu i zaangażowaniu w jej życie. Rozmowy biznesowe prowadź z pasją, pokazując swoje zamiłowanie do pracy i branży, którą reprezentujesz. Dzięki temu zrobisz dobre pierwsze wrażenie.