Rozwój Grupy BNI jest jak droga na górski szczyt. Wyznaczanie celów kluczem do powodzenia w biznesie
|
Istnieje przekonanie, że droga na szczyt nigdy nie jest prosta. Historia Szczepana Brzeskiego utwierdza nas w przekonaniu, że jednak warto wyznaczać ambitne cele i walczyć, by je osiągnąć. Rozwijanie firmy, siebie i Grupy BNI Szczepan porównuje do swoich górskich wypraw i podróży. Jaką widzi tutaj zależność?
Z tego artykułu dowiesz się:
1. Dlaczego warto wyznaczać cele w biznesie i w BNI.
2. Co łączy zdobywanie górskich szczytów z rozwijaniem Grupy BNI i swojej firmy w BNI. Historia Szczepana Brzeskiego.
3. Jak wyznaczać dla siebie cele w BNI.
Rozwój Grupy BNI jest jak droga na szczyt
Szczepan Brzeski od 16 lat prowadzi firmę doradczo-szkoleniową Art of Finance Doradztwo Biznesowe. Na swoim koncie ma 468 zrealizowanych projektów. Do BNI dołączył w czerwcu 2017 roku. – Po dołączeniu do BNI zdałem sobie sprawę, że w dużej mierze stosowałem promowane przez BNI praktyki działania w biznesie. Wraz ze swoim zespołem, pracowałem już na zasadzie Power Teamu, pracowaliśmy na dużych kwotach, na projektach opiewających na miliony złotych.
Natomiast obecnie 86% zleceń, które realizuje moja firma to zlecenia z rekomendacji. Co prawda wcześniej pracowaliśmy bardzo efektywnie, ale myślę, że gdybym mógł cofnąć czas, to szybciej dołączyłbym do BNI.
Działalność w BNI to dla mojej firmy widoczność w skali kraju. Duże projekty są unikalne, a networking pomaga mi w dotarciu do projektodawców. Ponadto, dzięki networkingowi z osobami decyzyjnymi, rozwijam się. Bliska jest mi też filozofia Givers Gain, ponieważ lubię pomagać innym. Zawsze dawałem dużo od siebie, w dalszym ciągu to robię, ale otrzymuję też dużą wartość i tą wartością dla mnie, poza biznesem, jest skalowalność. Jestem widoczny w skali kraju.
Szczepan Brzeski podczas prezentowania swojej historii w trakcie konferencji BNI Growth Experts Academy 2018.
W pewnym momencie Szczepan postanowił, że zrealizuje swój cel i wyruszy w daleką podróż. Postanowił zdobyć Mount Everest i pełną Górską Koronę Ziemi. Był to proces, który trwał 6 lat. Gdy wychodził na szczyt 5-tysięczny (Elbrus), nie miał pewności, czy sobie poradzi, bo jest tam bardzo niebezpiecznie. Po sukcesie na 5-tysięcznym szczycie, przyszła kolej na nowy cel i zdobycie 6-tysięcznego (Denali). – Myślę, że zdobywanie przeze mnie szczytów jest świetną analogią do mojej działalności w BNI. Szczególnie w kontekście rozwijania i budowania Grup BNI, w których działamy. Kiedy w 2017 roku zasiliłem szeregi krakowskiej Grupy BNI Victoria, działało w niej wówczas 32 przedsiębiorców.
Szczepan Brzeski na szczycie Mount Everestu.
– Nie tylko rozwijałem swoją firmę w grupie BNI, angażowałem się też w jej rozwój: pełniłem w tym czasie funkcję Koordynatora Power Teamów i Koordynatora ds. Rozwoju. Obecnie grupa ta zyskała status Grupy Platynowej i zrzesza już ponad 50 osób.
Kilka miesięcy temu zostałem Dyrektorem Asystującym Grupy BNI Milion. Mam przed sobą ważny cel, jakim jest jej rozwój. Opracowując strategię na rozwój Grupy BNI Milion, wiem, że teraz przyszedł czas na „K2”, czyli drugi co wysokości szczyt, ale jeszcze bardziej trudniejszy od Mount Everestu.
Źródło grafiki: Szczepan Brzeski.
Sukces to efekt ciężkiej pracy. Droga, którą ktoś przechodzi do miejsca, w którym jest obecnie, nigdy nie jest prosta.
– Wyznaczanie wysokich i ambitnych celów jest kluczem nie tylko do osiągnięcia sukcesu w biznesie, ale i w życiu prywatnym oraz w Grupie BNI. Każda osoba i każda organizacja ma swój Everest, swoją Koronę Ziemi. Sportową koronę już zdobyłem ale jestem w trakcie kilku innych wspinaczek. Wszyscy mamy cele i marzenia… zawodowe, rodzinne czy zdrowotne. Zdobycia ich nam wszystkim życzę”.
Wyznaczenie celów jest kluczem do powodzenia w biznesie i w BNI
Niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju w BNI jest Twoja firma czy grupa, powinieneś wyznaczać cele i dążyć do ich realizacji. Kluczem od osiągnięcia dobrych wyników w biznesie i w BNI jest bowiem wyznaczanie celów, które będą ambitne i jednocześnie realne.
Głównym celem członkostwa w BNI jest pozyskiwanie rekomendacji, poszerzanie sieci kontaktów i udzielanie rekomendacji, które pozwolą rozwinąć biznes. Przystępując do BNI, każdy przedsiębiorca powinien określić, na jaką kwotę chce zdobyć zlecenia dla swojej firmy w ciągu roku członkostwa. Powinien również oszacować, ile rekomendacji należałoby otrzymać, by zamierzony plan wykonać.
BNI to skuteczne narzędzie rozwoju firmy samo w sobie i pomaga przedsiębiorcom w pozyskiwaniu nowych zleceń. Ale warto upewnić się, że członkostwo w BNI to część biznesplanu, a wyznaczone cele są realne do osiągnięcia i wpłyną na rozwój firmy i grupy BNI.
Jak wyznaczyć cele w BNI?
1.Wyznaczaj realne cele
Bądź pomysłowy i ambitny, ale także myśl realistycznie. Zastosuj technikę SMART do wyznaczania celów. Określ cele, które są: konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i osadzone w czasie.
2. Miej plan
Stephen Covey stwierdził: „Przestań wyznaczać cele. Cele są czystą fantazją, chyba że masz konkretny plan ich osiągnięcia „. Zniechęcenie często pojawia się, gdy osiągniecie celu trwa dłużej niż początkowo przewidywano. Cele muszą być traktowane priorytetowo, z realistycznymi czasami przeznaczonymi na ich osiągnięcie i planem działania dla każdego z nich.
3. Doceniaj niepowodzenia
Postaraj się przewidzieć, jakie problemy mogą pojawić się na Twojej drodze. Ucz się na błędach i nie zniechęcaj się, spróbuj ponownie zrealizować cel mimo niepowodzeń. Dobrym sposobem jest zaplanowanie dodatkowego czasu do zrealizowania celu, niż faktycznie jest on potrzebny, dzięki temu możesz zareagować na niepowodzenia i zrealizować cel w wyznaczonym terminie.
4. Sprawdzaj swoje postępy
Podobnie jak w przypadku każdego projektu lub przedsięwzięcia, musisz dokonywać oceny poszczególnych etapów działań i aktywności oraz sprawdzać, jak przebiega proces osiągania celu. Sprawdzaj na bieżąco: czy priorytety uległy zmianie, czy potrzeba więcej czasu, czy też cel jest po prostu zbyt duży i musi zostać podzielony na mniejsze, osiągalne cele.
5. Nie wyznaczaj zbyt wielu celów
Będąc pomysłowym i ambitnym przy wyznaczaniu celów, często wyznacza się ich zbyt wiele. Skoncentruj się na jakości a nie ilości. Pozwala to na odpowiednie wyznaczenie czasu realizacji celów oraz Twoje ukierunkowania na ich osiągnięcie.